W organizacji ślubu jedną z ważnych rzeczy jest papeteria ślubna. Na papeterię ślubną składa się wiele rzeczy, zaczynając od kart save the date /o nich pisałam tu 📥/ przez zaproszenia ślubne, karty menu… a na pisemnych podziękowaniach dla gości kończąc.
Dziś skupimy się na zaproszeniach ślubnych…myślicie…nic skomplikowanego?
Zobacz na co powinno się zwrócić uwagę 😉

Wybieramy zaproszenia.
Przede wszystkim dobieramy zaproszenie do stylu uroczystości jak i wesela, nie zapominając o spójności wzorów bądź kolorów całej papeterii.
Sam styl wesela narzuca nam formę zaproszenia – jeśli jest to eleganckie wesele, w prestiżowym miejscu warto byście trzymali się etykiety i podstawowych zasad savoir-vivre.
Bardzo często zdarza się, że nasza lista gości podzielona jest na dwie grupy: gości zaproszonych na samą uroczystość zaślubin oraz gości zaproszonych na ślub i wesele. W takim przypadku przygotowane muszą być dwie wersje tekstowe takich zaproszeń. Oczywiście nie zapominamy o zaproszeniach dla naszych zagranicznych gości napisanych w odpowiednim języku.
Obojętnie w jakiej formie są zaproszenia /oficjalne czy też bardziej nieformalne/ tekst każdego zaproszenia powinien zawierać następujące elementy:
1.Kto zaprasza.
Zapraszać może sama para młoda, rodzice pary młodej lub wspólne zaproszenie zarówno od rodziców jak i pary młodej. Rzadko ale jednak zdarzają się zaproszenia od rodziców panny młodej na ślub swojej córki lub pana młodego na ślub ich syna.
Jeśli zapraszają rodzice zarówno panny jak i pana młodego to imiona i nazwiska rodziców panny młodej są jako pierwsze.
Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi zawsze o pieniądze 😉 czyli kto jest głównym organizatorem i kto pokrywa wszystkie koszty związane z tym dniem.
2.Kogo zaprasza.
Tu sprawa jest prosta-aczkolwiek nie zapominajmy o kilku szczegółach:
– Zaproszenie piszemy w 3 osobie liczby mnogiej – czyli „zapraszają„ zamiast „zapraszamy”
– Pamiętajmy o formułach grzecznościowych typu … mają zaszczyt zaprosić … serdecznie zapraszają … z wielką radością zapraszają …
– Poprawna odmiana polskich nazwisk – jeśli nie jesteś pewna – zapytaj u źródła, jeśli nie możesz – pozostaw nieodmienione.
– Gość z osobą towarzyszącą – jeśli uda Ci się zdobyć imię i nazwisko partnera /partnerki Waszego gościa – będzie miło jeśli podasz je w zaproszeniu.
– Dzieci – jeśli wraz z rodzicami zaproszone są dzieci – wpisujemy ich imiona.
Młodzież powyżej osiemnastego roku życia dostaje osobne zaproszenie.
- Okazja.
Słowo „ślub„ zastąpić można wyrażeniem „uroczystość zaślubin „ czy też „przyjęcie sakramentu małżeństwa”
4.Data i czas.
Całą datę powinno napisać się słownie, jednak gdy brakuje Wam na to miejsca, nie będzie foux pas jeśli zrobicie to w ten sposób: 29 sierpnia 2020
Godzinę ceremonii wpisujemy używając kropki zamiast dwukropka czyli 17.30 a nie 17:30
5.Miejsce.
Dokładna, pełna nazwa i adres miejsca zaślubin i przyjęcia.
Jeśli zaproszenie nie ma dodatkowych kart to powinny znaleźć się na nim informacje o R.S.V.P czyli prośba o potwierdzenie obecności wraz z numerami telefonu/adresem mailowym oraz informacja o obowiązującym stroju /jeśli taki jest wymagany/ np. Long dress, Dark suit. Informacje te wpisujemy w prawym lub lewym dolnym rogu zaproszenia.
R.S.V.P. możemy połączyć z datą potwierdzenia.
Jeśli chcemy uzyskać informacje tylko w przypadku niemożności przybycia, używamy zwrotu „en cas d’empéchement’. Jednak jest to rzadko stosowana forma.

Do przekazania dodatkowych informacji typu:
* Mapa dojazdu
* Informacja o hotelu
* Informacja o kwiatach czy prezentach / tego pisać się nie powinno …ale wiadomo jak jest /
* Plan weekendu – jeśli wesele jest np. trzydniowe
* Informacje o zorganizowanym transporcie
* Zawiadomienie o przyjęciu poprawinowym
Doskonale sprawdzają się dodatkowe karty do zaproszenia.
Sposób zapraszania.
Jeśli mamy taką możliwość, to w dobrym tonie jest by wręczyć zaproszenie osobiście.
Forma wysyłania zaproszeń pocztą jest jak najbardziej ok dla dalszej rodziny czy znajomych pod warunkiem, że nie mieszkają dwie ulice dalej 😉
Jeśli zapraszamy gości telefonicznie to bardzo ważne jest wysłanie zaproszenia z dopiskiem P.M. czyli pro memoria-dla pamięci.
Trzymając się tych prostych zasad nie powinno być problemu z przygotowaniem odpowiedniego tekstu 🙂
W sieci można z łatwością znaleść wzory tekstów zaproszeń, ważne jest byśmy dopasowali styl tekstu do formy naszej uroczystości.
Powodzenia 🙂
